تهیه نقشه UTM یوتی ام با گوشی

تهیه نقشه UTM یوتی ام با گوشی

نقشه یوتی ام در ادارات دولتی برای ملک درخواست می‌شود. که تهیه این نقشه یوتی ام باید به‌صورت دقیق باشد. و برای همین تهیه نقشه UTM یوتی ام با گوشی امکان‌پذیر نیست. زیرا اپلیکیشن‌های تلفن همراه که موقعیت نقاط را بر روی زمین به‌صورت مختصات یوتی ام نمایش می‌دهند. دارای خطای 3 تا 5 متر هستند. و همین موضوع باعث جابه‌جایی مرزهای املاک می‌شود. برای همین منظور باید به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی برای تهیه نقشه یوتی ام مراجعه کنید. تا تهیه نقشه یوتی ام با استفاده از تجهیزات دقیق نقشه‌برداری انجام شود.

نقشه UTM یوتی ام

نقشه یوتی ام که امروزه با مراجعه به ادارات و ارگان‌های دولتی بسیار شنیده می‌شود. و برای انجام امور ملکی از شما درخواست تهیه نقشه یوتی ام را دارند. در واقع نقشه‌ای است که موقعیت عرصه ملک مدنظر را بر روی کره زمین ‌نمایش می‌دهد. این نقشه یوتی ام بر اساس یک سیستم مختصات جهانی کار می‌کند. که بر اساس این سیستم مختصات هر نقطه بر روی کره زمین دارای یک مختصات جداگانه است.

در واقع سیستم مختصات یو تی ام که یک سیستم مختصات ماهواره‌ای است. و با استفاده از ماهواره  WGS84 کار می‌کند. و بر اساس آن هر نقطه بر روی زمین دارای یک مختصات دوبعدی جداگانه است. زمین را به چندین زون تقسیم‌بندی می‌کند.

بر اساس این سیستم مختصات هر نقطه دارای یک X که 6 رقم صحیح است و یک Y که به صورت 7 رقم صحیح است در زون خود قرار می گیرد. کل ایران در چهار زون 38 و 39 و 40 و 41 قرار دارد. که از غرب تا شرق را پوشش می دهد.

نقشه یوتی ام برای چه ارگان هایی مورد استفاده است؟

نقشه یوتی ام در ارگان هایی که مربوط به ملک و املاک و زمین باشد، مثل سازمان منابع طبیعی، میراث‌فرهنگی، اداره آب و برق و گاز درخواست می‌شود. اما بیشترین استفاده را در شهرداری به‌منظور اخذ جواز ساخت و اداره ثبت برای صدور سند تک‌برگ عرصه ملک دارد.

  • نقشه یوتی ام در شهرداری

شهرداری یکی از ارگان‌هایی است. که در زمینه صدور جواز ساخت و تخریب و نوسازی املاک فعالی دارد. که برای اخذ این جواز ساخت نیاز به نقشه‌برداری از ملک و تهیه نقشه یوتی ام می‌باشد. تا باتوجه‌به بررسی‌هایی که شهرداری بر روی ملک انجام می‌دهد. جواز ساخت ملک صادر شود.

برای همین منظور باید باتوجه‌به فرمت مدنظر شهرداری برای تهیه نقشه یوتی ام از ملک اقدام کنید. و برای تهیه این نقشه یوتی ام باید به سراغ کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی رفت. تا با استفاده از تجهیزات دقیق نقشه‌برداری کار تهیه نقشه یوتی ام انجام شود. و همچنین با بعد از ترسیم و نهایی‌شدن نقشه یوتی ام با مهر و امضا کارشناس رسمی این نقشه در شهرداری اعتبار پیدا کند.

نقشه یوتی ام برای شهرداری باید علاوه بر مختصات یوتی ام گوشه‌های ملک دارای اطلاعات زیر نیز باشد:

  1. کدهای ارتفاعی از داخل عرصه ملک و گذرهای اطراف
  2. عرض گذرهای دسترس ملک
  3. ابعاد و اندازه‌های سند و تطبیق آن با وضع موجود (نقشه یوتی ام دوخطی)

تهیه نقشه UTM یوتی ام با گوشی

  • نقشه یوتی ام در اداره ثبت

اداره ثبت نیز وظیفه سروسامان دادن به تثبیت مالکیت املاک را دارد. و از همین جهت نیاز است که برای اخذ سند تک‌برگ برای ملک به این سازمان مراجعه کنید. تا با طی‌کردن روال اداری سند برای ملک شما صادر شود.

سند به‌روز رسمی ملک در حال حاضر سند تک‌برگ است. که یک سند سیستمی است. به‌طوری‌که تمام اطلاعات ثبتی حقوقی و فنی ملک در سیستم کاداستر کشور ثبت می‌شود. و ایرادات و مشکلات و اختلافات سندهای قدیمی منگوله‌دار وجود نداشته باشد. برای همین منظور برای استخراج اطلاعات فنی ملک شامل موقعیت ملک و مساحت دقیق ملک، همچنین تثبیت مرزهای املاک نیاز به تهیه نقشه یوتی ام از ملک است.

در مواردی دیده شده که متقاضیان سعی در تهیه نقشه UTM یوتی ام با گوشی را دارند. که این نقشه در اداره ثبت اعتباری ندارد. زیرا اولاً خطای بالایی دارد. و ثانیاً توسط کارشناس رسمی دادگستری مهر و امضا نشده است. برای همین منظور باید برای تهیه نقشه یوتی ام از ملک با انجام نقشه‌برداری و مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی اقدام به تهیه نقشه یوتی ام کنید.

تهیه نقشه یوتی ام با سند

زمانی که شما سند قدیمی ملک خود را داشته باشید. اما از موقعیت ملک اطلاعی نداشته باشید. نیاز است که با تهیه نقشه یوتی ام بر اساس پلاک ثبتی و حدود اربعه سند به موقعیت ملک دسترسی پیدا کنید. اصطلاحاً به این کار در علم نقشه‌برداری جانمایی پلاک ثبتی می‌گویند. یعنی از پلاک ثبتی ملک به موقعیت دقیق ملک دسترسی پیدا شود.

برای جانمایی پلاک ثبتی نیاز به سند ملک و دسترسی به اطلاعات ثبتی و همچنین تخصص لازم در زمینه انجام جانمایی پلاک ثبتی است. برای همین منظور باید به کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی مراجعه کنید. زیرا این کارشناسان تخصص لازم را در تهیه نقشه‌های جانمایی ملک با دسترسی به اطلاعات ثبتی ملک دارند. برای همین منظور با مراجعه به این متخصصان و ارائه مدارک خود درخواست خود را ثبت کنید.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی بعد از بررسی سند ملک باتوجه‌به پلاک ثبتی استعلام و تهیه نقشه ثبتی ملک انجام می‌شود. تا با تبدیل این نقشه ثبتی به سیستم مختصات یوتی ام موقعیت هر قطعه زمین بر اساس سیستم مختصات یوتی ام تعیین گردد. تا با تهیه نقشه یوتی ام از عرصه ملک به موقعیت ملک نیز دسترسی پیدا شود.

نقشه ثبتی به نقشه‌ای گفته می‌شود. که در قدیم موقعیت قطعات زمین را باتوجه‌به سند و پلاک ثبتی در هر منطقه ترسیم کرده‌اند. این نقشه در ادارات ثبت موجود است. که به‌صورت فایل DWG یا به‌صورت کاغذی است. که در صورت کاغذی بودن نیاز به تبدیل به سیستم مختصات یوتی ام دارد.

تهیه نقشه یوتی ام با سند

تهیه نقشه یوتی ام با سند

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما