جانمایی پلاک ثبتی تهران

جانمایی پلاک ثبتی تهران

برخی از افراد هستند که یک سند قدیمی از یک ملک قدیمی در اختیار دارند. و اما به دلیل رها سازی ملک خود به مدت طولانی موفق به یافتن آدرس ملک خود نمی باشند. در این صورت برای اینکه بتوان آدرس این املاک را پیدا کرد لازم است به یک متخصص مانند کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. تا وی عملیات جانمایی پلاک ثبتی را انجام دهد. در حقیقت با گذشت زمان با تغییرات زیادی در بافت املاک و اراضی ایجاد می شود. همین امر باعث می شود که افرادی که ملک خود را رها کرده اند نتوانند به آدرس ملک خود پی ببرند.

کارشناس برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ابتدا اقدام به جمع آوری مدارک و اسناد قدیمی و اسناد ثبتی خواهد کرد. تا در نتیجه بتواند نقشه ثبتی ملک را استخراج نماید. در صورت یافتن نقشه ثبتی مربوط به پلاک ثبتی ملک در ادامه جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین انجام می شود. و حدود اربعه ملک مشخص می شود. با مشخص شدن حدود اربعه ملک کارشناس تهیه نقشه یو تی ام را آغاز خواهد کرد. و در ادامه با تهیه نقشه یو تی ام و ارائه آن به اداره ثبت اسناد سند تک برگ برای ملک صادر می شود.

جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی انجام می شود تا در نتیجه تعیین موقعیت دقیق ملک بر روی زمین با بررسی اسناد موجود همچون قولنامه، سند دفترچه ای، بنچاق، سند مادر انجام می شود. کارشناس به جهت انجام این عملیات همچنین تطبیق با نقشه ثبتی و نقشه هوایی را نیز انجام خواهد داد. انجام جانمایی پلاک ثبتی از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید.

مراحل انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک

  • مطالعه دقیق اسناد و مدارک: در این مرحله اسناد و مدارک قدیمی از ملک گرد آوری می شود و در نتیجه اطلاعات لازم با توجه به این اسناد و مدارک استخراج می شود.
  • تهیه نقشه ثبتی: مرحله بعد استخراج نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی می باشد. برای استخراج این نقشه کارشناس به بانک اطلاعات ثبتی دسترسی دارد و از آن استفاده خواهد کرد.
  • جانمایی ملک بر روی نقشه و تعیین موقعیت دقیق ملک: با استفاده از نقشه ثبتی ملک حدود اربعه ملک معلوم می شود.
  • پیاده سازی و میخ کوبی حدود اربعه ملک: در آخر مختصات کنج ها و شکستگی های ملک حاصل می شود. در نتیجه با استفاده از تجهیزاتی همچون جی پی اس بر روی زمین پیاده سازی و تثبیت و میخ کوبی می شود.

نقشه ثبتی یا کروکی ثبتی چیست؟

در گذشته اداره ثبت اسناد هر منطقه هنگام پلاک گذاری املاک یک نقشه تقریبی از ملک به صورت کروکی ترسیم نمودند. در آن پلاک ثبتی و مساحت و حدود اربعه ملک نوشته می شد. به کمک این نقشه در نتیجه انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک ممکن خواهد بود.

جانمایی پلاک ثبتی تهران

کاربرد و اهمیت جانمایی پلاک ثبتی ملک

  • معلوم نمودن موقعیت دقیق ملک بر روی زمین
  • مشخص نمودن موقعیت مکانی ملک گمشده
  • تعارض به حدود اربعه ملک و به وجود آمدن اختلافات بین همسایگان
  • جانمایی املاکی که حدود و مرز های آن ها با گذشت زمان از بین رفته است
  • استعلام وضعیت زمین در هنگام خرید ملک

جانمایی پلاک ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

انجام جانمایی پلاک ثبتی به جهت معلوم نمودن حدود اربعه دقیق ملک و همچنین برای یافتن آدرس ملک کاربرد دارد. جانمایی پلاک ثبتی ملک عملیاتی تخصصی می باشد و برای انجام آن دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی ضروری می باشد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی با دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی می تواند این عملیات را انجام دهد.

کارشناس برای انجام این عملیات ابتدا اسناد و مدارک قدیمی و ثبی ملک را جمع آوری می گردد. تا در نتیجه با بررسی تمامی این اسناد و مدارک بتوان آدرس و حدود ثبتی ملک را تشخیص داد. بعد از یافتن نقشه ثبتی ملک در ادامه جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین انجام می شود. و حدودثبتی ملک مشخص می شود. کارشناس بعد از یافتن آدرس و حدود ثبتی ملک در ادامه با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه که دقت بالایی دارد. مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد سپس نقشه یو تی ام با استفاده از نرم افزار اتوکد ترسیم می شود. با تهیه این نقشه ابعاد ، مساحت و موقعیت منحصر به فرد ملک حاصل می شود. در ادامه با تهیه این نقشه و ارائه مدارک حقوقی به اداره ثبت اسناد می توان اقدام به اخذ سند تک برگ کرد.

انجام جانمایی پلاک ثبتی لازم است چه مدارکی را تهیه نمود؟

در واقع انجام جانمایی پلاک ثبتی و مدارک لازم برای انجام آن بستگی به وضعیت ملک دارد. اگر مکان ملک معلوم است اما حدود اربعه آن نا معلوم می باشد و مدارک کافی  از ملک موجود نباشد در نتیجه ابتا لازم است برای اثبات مالکیت جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. در صورتی که مدارکی همانند سند، بنچاق، قولنامه وجود نداشته باشد. کارشناس با توجه به مدارکی که دارید جانمایی پلاک ثبتی را انجام خواهد داد. بهترین مدرک برای جانمایی پلاک ثبتی ملک استفاده از سند مالکیت یا سند مادر ملک می باشد. در صورتی که این اسناد موجود نباشد از اسناد دیگری همچون قولنامه استفاده می شود. تا در هنگام جانمایی پلاک ثبتی لازم است همه مدارک مرتبط با ملک به کارشناس رسمی دادگستری ارائه شود. در نتیجه کارشناس با اطلاعات کافی می تواند انجام جانمایی پلاک ثبتی را به پیش ببرد.

جانمایی پلاک ثبتی حل اختلافات

در صورت به هم ریختگی مرز ها و یا تعارض به حدود اراضی لازم است تامین دلیلی فراهم شود. و این تامین دلیل به مراجع قضایی ارائه شود. برای تهیه این تامین دلیل مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری برای جانمایی پلاک ثبتی ضروری خواهد بود. در واقع لازم است اسناد و مدارک قدیمی ملک را گرد آوری کرد. در ادامه نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می شود. با جانمایی نقشه ثبتی ملک بر روی زمین حدود ثبتی ملک معلوم می شود. در ادامه نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. این نقشه مهر و امضا شده به عنوان مدرکی قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود. تا در نتیجه اختلافات ملکی به وجود آمده حل شود.

جانمایی پلاک ثبتی حل اختلافات

جانمایی پلاک ثبتی حل اختلافات

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما