قیمت تفکیک اراضی نقشه برداری

اا قیمت تفکیک اراضی نقشه برداری

در تعریف تفکیک اراضی می توان گفت که این عملیات به معنی جدا کردن و تجزیه مال و یا ملک است. مانند خانه، زمین و مغازه که به قطعات کوچک تر تقسیم میگردد. تفکیک هم برای ملک

مشاعی و هم برای املاک غیر مشاعی قابل انجام است. برای اینکه تقسیم اراضی انجام شود و یا به عبارت دیگر تفکیک اراضی انجام شود. باید به اداره ثبت اسناد مراجعه نمود و در این اداره به امور تفکیکی رسیدگی می شود. قیمت تفکیک زمین نقشه برداری بر طبق تعرفه معلوم می شود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند تفکیک زمین را انجام دهد. برای انجام تفکیک زمین ابتدا نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود.

تفکیک اراضی

در صورتی که یک ملک دارای مالکینی با سهم برابر و یا نابرابر از یک مشاعی باشد. در نتیجه برای معلوم نمودن سهم هر یک از افراد لازم است. ملک به قطعات کوچک تقسیم شود. به تقسیم اراضی به قطعات کوچک تر تفکیک گفته می شود. این اراضی ممکن است در شهر و یا خارج از آن قرار گرفته باشد. در نتیجه نحوه انجام تفکیک آن ها متفاوت خواهد

تفکیک اراضی شهری

تفکیک اراضی شهری به جهت بهره وری از زمین با دسترسی راحت به قطعات شهری طبق دستور العمل های خاصی انجام می شود.

تقسیم زمین های شهری پیچیده می باشد. و برای انجام آن از محاسبات مخصوصی استفاده می شود. تا در نتیجه تقسیم اراضی با دقت بالا انجام شود.

به جهت انجام تفکیک اراضی شهری ابتدا مالکین تقاضای تفکیک زمین را به شهرداری ارسال می کنند. در ادامه شهرداری مدارکی را دریافت خواهد کرد و آن را بررسی خواهد کرد. سپس صورت جلسه ای را تنظیم و به اداره ثبت اسناد ارسال خواهد کرد. در ادامه کارشناس نظام مهندسی به همراه نماینده اداره ثبت اسناد به زمین مراجعه خواهد کرد و نقشه تفکیکی زمین با وضع موجود بررسی می شود. در ادامه صورت جلسه تفکیکی تنظیم می شود و تفکیک انجام می شود.

انجام نقشه برداری تفکیک

به طور کلی نقشه برداری تفکیک به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • نقشه برداری تفکیک زمین

در واقع ممکن است فردی مالک اراضی باشد و قصد تقسیم و تجزیه اراضی خود را به قطعات کوچک را داشته باشد. تا در نتیجه لازم است تفکیک اراضی توسط یک متخصص انجام شود. در این صورت به جهت انجام تفکیک اراضی ابتدا نقشه یو تی ام تهیه می شود. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه و یا دوربین توتال استیشن استفاده می شود. در ادامه بعد از به دست آمدن مساحت و ابعاد دقیق زمین سپس طراحی تقسیم بندی زمین انجام می شود. و حدود اربعه قطعات و معابر مشخص می شود. در ادامه پیاده سازی این نقشه بر روی زمین انجام می شود. و حدود اربعه قطعات تفکیکی معلوم می شود.

  • نقشه برداری تفکیک آپارتمان

در واقع با اتمام ساخت آپارتمان تمامی واحد های اختصاصی و مشاعات برداشت می شود. و عملیات تفکیک آپارتمان انجام می شود. تفکیک آپارتمان با متر لیزری و دوربین توتال استیشن انجام می شود. در ادامه بعد از برداشت ترسیم نقشه تفکیک آپارتمان انجام می شود. و مساحت و ابعاد دقیق هر واحد و مشاعات معلوم می شود. در نتیجه امکان اخذ سند برای هر یک از واحد های آپارتمانی وجود خواهد داشت.

تفکیک و افراز اراضی کشاورزی تا چه حدی مجاز است؟

در واقع به موجب ماده 2 قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی انجام افراز و تفکیک اراضی از یک حدی ممکن نمی باشد و ممنوع است.

در واقع بر طبق قانون تفکیک و افراز اراضی کشاورزی و باغ ممنوع است. مگر با رعایت قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی بلامانع می باشد.

قیمت تفکیک اراضی نقشه برداری

افراز و تفکیک اراضی مشاعی

ملک مشاعی به ملکی گفته می شود که بین دو یا چند نفر مشترک می باشد. در واقع مالکین ملک مشاعی در تمامی ملک سهم دارند و هیچ قسمتی وجود ندارد. که متعلق به تمام شرکا نباشد. شرکای ملک مشاعی در تصرفات حقوقی ملک نسبت به سهم خود آزاد می باشند. در صورتی که مالکین ملک مشاعی قصد تقسیم و جداسازی سهم خود را از ملک مشاعی داشته باشند. می توانند افراز و تفکیک را برای اراضی خود را داشته باشند.

در واقع به جهت تقسیم اراضی به قطعات کوچک تر لازم است تفکیک اراضی انجام شود. به امور تفکیک اراضی از طریق اداره ثبت اسناد رسیدگی می شود.

در صورتی که مالکین قصد جداسازی سهم مشاعی خود را داشته باشند. انجام افراز ضروری می باشد. انجام افراز به صورت توافقی با مراجعه به اداره ثبت اسناد و یا باشکایت یکی از شرکا از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

در واقع ممکن ست مالکین اراضی مشاعی به اختلافاتی بر خورده باشند. در نتیجه برای انجام افراز اراضی مراجع قضایی تصمیم می گیرد. همچنین برای تقسیم ملک ارثی نیز انجام افراز ممکن خواهد بود.

اما در صورتی که تمامی مالکین ملک مشاعی به انجام افراز ملک راضی باشند به اداره ثبت اسناد مراجعه خواهند کرد. و در خواست افراز خواهند داد. در نتیجه بعد از ثبت تقاضای افراز روری برای انجام افراز مشخص می شود.

شیوه انجام تفکیک و افراز

افراز و تفکیک مبحثی تخصصی است و بخش اجرایی آن ها توسط متخصصانی همانند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی قابل انجام است. برای افراز و تفکیک لازم است اول نقشه ملک تهیه گردد.

این کارشناس ابتدا با استفاده از جی پی اس دو فرکانسه که دقت بالایی دارد. گوشه های ملک را برداشت می کند. و سپس نقشه یو تی ام را با نرم افزار های دقیق ترسیم می کند. با تهیه نقشه یو تی ام ابعاد و مساحت دقیق ملک معلوم می شود. در قدم بعد طرح تفکیکی بر روی نقشه تهیه شده ترسیم می شود. و در نتیجه قطعات تفکیکی و معابر بر روی نقشه تهیه شده مشخص می شود. با جانمایی این نقشه بر روی زمین حدود هر یک از قطعات مشخص می شود. و تفکیک اراضی انجام می شود. در نتیجه امکان تثبیت هر قطعه بر روی زمین وجود خواهد داشت. همچنین می توان اقداماتی را برای اخذ سند هر یک از قطعات تفکیکی انجام داد. قیمت تفکیک زمین نقشه برداری بر طبق تعرفه ای معلوم می شود.

شیوه انجام تفکیک و افراز

شیوه انجام تفکیک و افراز

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما