میخ کوبی زمین

میخ کوبی زمین

میخ کوبی زمین عملی است که به منظور تثبیت چهارگوشه ملک بر روی زمین انجام می‌شود. این اقدام به واقع با توجه به مختصات یو تی ام کنج‌ها صورت می‌گیرد. اگر املاک مجاور دارای دیوارکشی معلومی باشند، میخ کوبی ملک با توجه به موقعیت املاک مجاور انجام می‌شود. اما اگر هنوز ساخت و سازی اطراف ملک صورت نگرفته باشد، لازم است مختصات یو تی ام کنج‌ها استخراج شوند. در صورتی که مالک مختصات یو تی ام کنج‌های ملک خود را نداشته باشد، باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود تا با انجام این عملیات تخصصی، پلاک ثبتی ملک بر روی زمین جانمایی شود. سپس میخ کوبی کنج‌ها و شکستگی‌ها انجام می‌شود. در ادامه این قسمت قصد داریم تمامی اطلاعات مربوط به میخ کوبی زمین (چهار میخ) را با هم دیگر بررسی کنیم.میخ کوبی زمین یک روش مهم در نقشه برداری است که برای اندازه‌گیری و ثبت اطلاعات جغرافیایی به کار می‌رود. این فرآیند شامل استفاده از میخ‌های فلزی که به زمین فرو می‌شوند و از آنها به عنوان نقاط مرجع برای اندازه‌گیری فواصل و جهات استفاده می‌شود.

کاربرد میخ کوبی زمین

  • توضیحات برای عملیات نقشه‌برداری:

برای انجام ساخت و ساز ملک، لازم است حدود و مرزهای اراضی مشخص شوند و نقاط چهارگوشه ملک نیز معین گردند. این اقدامات به اطمینان از تطابق ساخت و ساز ملک با ثبتی ملک و جلوگیری از مشکلات آتی برای مالک منجر خواهد شد.

  • تعیین مرزها برای املاک بدون مکان مشخص:

در بعضی اوقات، سند ملک وجود دارد اما مکان دقیق املاک مشخص نیست. برای این‌گونه موارد، اقدامات لازم برای تعیین حدود املاک انجام می‌شود و نقاط چهارگوشه زمین تعیین می‌گردند.

  • تثبیت مرزها برای املاک با حدود مبهم:

به خصوص در زمین‌های زراعی با مساحت بزرگ و مرزهای نامشخص، ممکن است مرزهای آن‌ها به هم بریزد. با انجام اقدامات جانمایی و تعیین پلاک‌های ثبتی، حدود املاک معلوم می‌شود و سپس با نصب نقاط چهارگوشه زمین، مرزهای املاک ثابت می‌گردد.

میخ کوبی ملک به جهت اخذ سند تک برگ

برای تبدیل اسناد قدیمی به سند تک برگ، باید ابتدا حدود املاک مشخص گردد و سپس با نصب میخ‌ها بر روی زمین، این حدود تثبیت شوند. املاکی که مرزهای دقیقی ندارند، نیاز به اقداماتی دارند تا مرزهای چهارگوشه آن‌ها مشخص گردد. برای انجام عملیات میخ کوبی، مختصات یو تی ام کنج‌ها باید مشخص شوند. اگر مالک این مختصات را داشته باشد، عملیات میخ کوبی توسط کارشناس به سرعت انجام می‌شود. در غیر این صورت، باید این مختصات استخراج شوند. برای این منظور، جانمایی پلاک ثبتی ملک لازم است و موقعیت پلاک ثبتی مشخص می‌شود. عملیات جانمایی پلاک ثبتی شامل بررسی اسناد و مدارک قدیمی ملک است و نقشه ثبتی از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می‌شود. با جانمایی این نقشه بر روی زمین، حدود ثبتی ملک مشخص می‌شود و نقشه یو تی ام ملک تهیه می‌شود. این نقشه شامل ابعاد، مساحت و موقعیت دقیق ملک می‌باشد. سپس با ارائه نقشه یو تی ام به اداره ثبت اسناد، سند تک برگ برای ملک صادر می‌شود.

نحوه چهار میخ زدن زمین

پس از انجام پیاده‌سازی یک ملک، مرحله چهارمیخ‌زنی آن فرا می‌رسد. این عملیات باید با دقت بسیار بالا انجام شود تا موقعیت میخ‌ها در مرزهای زمین‌های اطراف ملک مشخص شود و تفکیک کامل زمین ملکی با زمین‌های همجوار انجام شود. نقشه‌برداران باید اطلاعات دقیق زمین را به‌درستی جمع‌آوری کرده و مختصات چهارگوشی‌ها را به‌طور صحیح پیدا کنند. سپس نوبت به مرحله چهارمیخ‌کوبی زمین ملکی می‌رسد. در این مرحله، باید مختصات به‌دست‌آمده از مراحل مختلف جانمایی را از داخل دوربین GPS و مولتی‌فرکانس تخلیه کرد. این مختصات می‌تواند چهارگوشه یک زمین را مشخص کند تا عملیات میخ‌کوبی به‌درستی انجام شود. گاهی اوقات، قبل از پیاده کردن چهارگوشه زمین، می‌توان مختصات به‌دست‌آمده را در نرم‌افزارهایی وارد کرد تا دید کلی نسبت به یک منطقه به‌دست آید و آشنایی کامل با منطقه و محدوده زمین ملکی بدست آید. پس از این مراحل و به‌دست‌آوردن نقاط چهارگوشه زمین، می‌توان اقدام به میخ‌کوبی زمین کرد. تمام این کارها توسط نقشه‌برداران و کارشناسان با آموزش‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

نحوه میخ کوبی زمین چه شرایطی دارد؟

روش میخ‌کوبی چهارگوشه ملک به شرایط ملک و مالک بستگی دارد. اگر مالک مختصات یو تی ام کنج‌ها را در اختیار داشته باشد، با ارائه این مختصات به کارشناس، عملیات میخ‌کوبی زمین به سرعت انجام می‌شود. میخ‌کوبی زمین چیست؟ در واقع میخ‌کوبی زمین به معنای تعیین و تثبیت حدود ملک بر روی زمین است. در صورتی که مختصات یو تی ام کنج‌های ملک مشخص نباشد و ملک مساحت کمی داشته باشد و ملک‌های همجوار دیوارکشی داشته باشند، مرزهای ملک مشخص است و با تهیه نقشه یو تی ام و استخراج مختصات یو تی ام گوشه‌های ملک، میخ‌کوبی چهارگوشه ملک انجام می‌شود. اما اگر ملک مساحت زیادی داشته باشد و مالک به حدود ملک آگاه نباشد و ملک در منطقه‌ای قرار گرفته باشد که اطراف آن ساخت‌وسازی انجام نشده باشد، باید ابتدا عملیات جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. با این کار، اسناد و مدارک قدیمی ملک گردآوری می‌شود و نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می‌شود. سپس جانمایی نقشه ثبتی ملک بر روی زمین انجام می‌شود. بنابراین، حدود اربعه ملک مشخص می‌شود و نقشه یو تی ام ملک تهیه می‌شود و مختصات یو تی ام کنج‌ها و شکستگی‌ها مشخص می‌شود. با تثبیت حدود اربعه ملک بر روی زمین و تهیه نقشه یو تی ام ملک، می‌توان این مدرک را به مراجع قضایی ارائه کرد و اختلافات حل می‌شود

میخ کوبی در زمین های کشاورزی

اراضی زراعی معمولاً حدود مشخصی ندارند و این موضوع می‌تواند منجر به بروز اختلافات شود. در واقع، اراضی زراعی ممکن است به حدود دیگر اراضی تعارض داشته باشند و مرزهای بین این اراضی مشخص نباشد. به منظور جلوگیری از این اختلافات و حل آن‌ها، لازم است میخ‌کوبی زمین انجام شود. انجام میخ‌کوبی زمین و تثبیت مرزها و حدود اراضی زراعی کار آسانی نیست و زمان‌بر است. این اراضی معمولاً مساحت بزرگی دارند و به دلیل عدم مشخص بودن حدود و مرزها، نیاز به جانمایی پلاک ثبتی ملک است. در این جانمایی از اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک استفاده می‌شود و کارشناسان رسمی دادگستری یا نقشه‌برداری و امور ثبتی، این عملیات را با دقت بالا انجام می‌دهند. کارشناس به جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی، ابتدا اسناد قدیمی ملک را بررسی می‌کند. سپس نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می‌شود. با جانمایی این نقشه بر روی زمین، حدود ثبتی ملک مشخص می‌شود و در ادامه نقشه یو تی ام ملک تهیه می‌شود. با تهیه این نقشه، مختصات یو تی ام کنج‌ها و شکستگی‌های ملک مشخص می‌شود.

قیمت و هزینه چهار میخ کردن زمین

در صورتی که افراد قصد اخذ سند تک برگ برای ملک را داشته باشند، لازم است ابتدا میخ‌کوبی کنج‌های ملک بر روی زمین انجام شود و حدود اربعه ملک تثبیت شود. هزینه میخ‌کوبی زمین بر طبق تعرفه تعیین می‌شود و به وسعت و مساحت ملک بستگی دارد. برای انجام میخ‌کوبی زمین با دقت بالا و به صورت اصولی، می‌توان به کارشناسان رسمی دادگستری نقشه‌برداری یا امور ثبتی مراجعه کرد. در صورتی که مالک مختصات یو تی ام کنج‌های ملک را در اختیار داشته باشد، انجام میخ‌کوبی ملک در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر است. اما در صورتی که این مختصات معلوم نباشد، لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود تا حدود ثبتی ملک مشخص شود. کارشناسان رسمی دادگستری با توجه به سند قدیمی ملک و اسناد و مدارک ثبتی برای تشخیص حدود ثبتی ملک، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند. سپس با مشخص شدن حدود ثبتی ملک و تشخیص آن، جانمایی و تطبیق این ابعاد روی زمین انجام می‌شود و حدود ملک را مشخص خواهند کرد. سپس با برداشت مخصوصیت یو تی ام از چهار گوشه ملک، مختصات یو تی ام برداشت می‌شود و سپس نقشه یو تی ام ملک ترسیم می‌شود. در ادامه، مختصات یو تی ام کنج‌ها بر روی زمین تثبیت و میخ‌کوبی می‌شود. همچنین، امکان اخذ سند تک برگی برای ملک وجود خواهد داشت

انجام میخ کوبی زمین توسط کارشناسان دادگستری در رادین مپ

قبل از آغاز ساخت و ساز در ملک خود، افراد باید ابتدا حدود ثبتی و سندی ملک را بر روی زمین مشخص کنند و سپس چهار گوشه آن را میخ‌کوبی کنند. اجرای این مرحله با دقت و اصولی بودن بسیار مهم است. اگر این مرحله توسط فردی غیر متخصص به طرز نادرستی انجام شود، ممکن است پیاده‌سازی ملک با دقت کافی انجام نشود و مشکلاتی پس از ساخت و ساز ایجاد شود.  در صورتی که حدود اراضی ملک بر روی زمین مشخص نباشد، ابتدا باید چهار گوشه ملک با توجه به سند پیاده‌سازی شود و سپس مرزها روی زمین مشخص می‌شوند. در ادامه، نقشه یو تی ام برای دیوارکشی ملک تهیه می‌شود. اسناد قدیمی اغلب به عنوان اسناد حد و حدودی شناخته می‌شوند و از طریق آنها نمی‌توان به حدود ملک پی برد. برای مشخص کردن مرزهای ملک باید عملیات جانمایی پلاک ثبتی انجام شود که نیازمند مراجعه به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی است. این عملیات شامل استخراج اسناد و مدارک ثبتی مربوط به ملک و جانمایی نقشه ثبتی آن روی زمین است. با مشخص شدن حدود اراضی ملک بر روی زمین، نقشه یو تی ام تهیه می‌شود که برای آن از جی‌پی‌اس دو یا سه فرکانسه استفاده می‌شود و برداشت زمینی از کنج‌ها انجام می‌شود. سپس نقشه یو تی ام ترسیم می‌شود و با اطمینان از مختصات یو تی ام کنج‌ها، سپس تثبیت چهارگوشه ملک بر روی زمین انجام می‌شود.

انجام میخ کوبی زمین توسط کارشناسان دادگستری در رادین مپ

انجام میخ کوبی زمین توسط کارشناسان دادگستری در رادین مپ

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما