نقشه تفکیکی آپارتمان

نقشه تفکیکی آپارتمان

امروزه اسناد تک برگی برای املاک صادر می شود. اسناد تک برگی حاوی اطلاعات مکانی ملک می باشد. در گذشته اسناد دفترچه ای برای اثبات مالکیت صادر می شند اما امروزه اسناد تک برگ صادر می شوند. اسناد تک برگی برای آپارتمان ها نیز صادر می شود. در واقع با اتمام ساخت آپارتمان در قدم بعدی پس از اخذ پایانکار می بایست تفکیک انجام شود تا به طور دقیق تمام قسمت های آپارتمان اندازه گیری شود. در واقع لازم است نقشه تفکیکی آپارتمان تهیه شود. برای تهیه این نقشه تفکیکی آپارتمان لازم است به فردی متخصص مراجعه نمود. کارشناس نظام مهندسی در این مواقع تفکیک آپارتمان را انجام می دهد.

کارشناس تفکیک را با استفاده از تجهیزات دقیق و مخصوصی انجام می دهد. سپس پس از برداشت تمام قسمت ها از جمله مشاعات و قسمت های اختصاصی سپس نقشه تفکیکی ترسیم و چاپ می شود. و با مهر و امضای کارشناس اعتبار پیدا می کند. و با ارائه به اداره ثبت اسناد، سند تک برگ برای هر یک از واحد ها صادر می شود.

همچنین به جهت انجام معامله واحد های آپارتمانی قبل از اتمام ساخت آپارتمان لازم است مساحت دقیق هر واحد حاصل شود. برای اینکه بتوان این مساحت را به دست آورد لازم است پیش تفکیک آپارتمان انجام شود. انجام پیش تفکیک آپارتمان مشروط به مراجعه به یک فرد متخصص است و کارشناس رسمی دادگستری می تواند این نقشه را تهیه نماید. در نتیجه با به دست آمدن مساحت ملک امکان انجام معامله با اطمینان بالا وجود خواهد داشت.

تفکیک آپارتمان

آپارتمان هایی که ساخته می شوند دارای چند مالک می باشند. در این صورت مالکین به منظور اخذ سند باید اقدام به تفکیک آپارتمان نمایند. تا در نتیجه باید به سازمان ثبت اسناد مراجعه نمود. در نتیجه تفکیک آپارتمان به نظام مهندسی سپرده می شود. نظام مهندسی نیز این امور را به یک فرد متخصص می سپارد. در نتیجه تفکیک آپارتمان انجام می شود. با انجام تفکیک آپارتمان مشاعات و قسمت های مشاعی آپارتمان برداشت می شود. در نتیجه مساحت دقیق هر واحد حاصل می شود.

روش تفکیک آپارتمان

بعد از ساخت آپارتمان در یک قطعه زمین باید حدود و مشخصات ملک با سند ملک مطابقت داشته باشد. در واقع ممکن است مقداری از ملک مجاور در نظر گرفته نشود و به حدود اراضی مجاور تعارض شده باشد. در نتیجه لازم است قبل از انجام تفکیک آپارتمان اصلاح لازم انجام شود. که در واقع اگر که به حدود اربعه اراضی تعارض شده باشد لازم است رضایت مالکین قطعات مجاور گرفته شود. تا در نتیجه تفکیک آپارتمان قابل انجام خواهد بود و می توان سند تک برگی برای هر یک از واحد های آپارتمانی اخذ نمود.

مدارک لازم جهت صدور سند جدید آپارتمان

به منظور جدا نمودن ملک و انجام تفکیک آپارتمان لازم است مدارکی را تهیه نمود و به اداره ثبت اسناد ارائه داد. از جمله این مدارک شامل:

  • در خواست کتبی مالک
  • مشخص نمودن تعلیق پارکینگ و انباری برای هر واحد آپارتمان
  • استعلام تفکیک
  • بازدید کارشناس از ملک
  • نبودن پلاک ثبتی در رهن یا بازداشت
  • کپی پایانکار معتبر

نقشه پیش تفکیک و تفکیک آپارتمان

نقشه پیش تفکیک و تفکیکی از جمله موارد پر کاربرد می باشند. در واقع این نقشه ها در اداره ثبت اسناد کاربرد دارند. تفکیک آپارتمان برای اخذ سند تک برگی برای هر یک از واحد های آپارتمانی کاربرد دارد. در واقع با اتمام ساخت آپارتمان لازم است سند زمین باطل شود و در نتیجه برای هر واحد سند تک برگی اخذ شود. اخذ این سند با معلوم بودن مساحت دقیق هر یک از واحد های آپارتمانی امکان اخذ این سند وجود خواهد داشت. در نتیجه لازم است تفکیک آپارتمان انجام شود.

اما پیش تفکیک آپارتمان به جهت انجام پیش فروش ملک اهمیت دارد. در حقیقت دقت بالای مساحت و متراژ دقیق هر یک از واحد های آپارتمانی و معلوم بودن آن سبب می شود انجام معامله با اطمینان بالا ممکن باشد.

نقشه تفکیک و پیش تفکیک آپارتمان نقشه هایی تک خطی می باشند. در نتیجه با تهیه نقشه پیش تفکیک آپارتمان پیش از انجام معامله پیش خرید ملک می توان با اطمینان بالا معامله ملک را انجام داد.

برخی از افراد نقشه های پیش تفکیکی را با نقشه های معماری اشتباه می گیرند. اما این تصور درست نمی باشد و این دو نقشه کاملا متفاوت اند. برای تهیه نقشه پیش تفکیک آپارتمان می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

تفکیک آپارتمان کارشناس رسمی دادگستری

به طور کلی به دست آمدن مساحت و متراژ دقیق هر واحد از آپارتمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این مساحت و متراژ دقیق مورد استفاده برای درج در سند تک برگ و همچنین معاملات ملکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که قصد اخذ سند تک برگی را بعد از اتمام ساخت آپارتمان را داشته باشید لازم است تفکیک آپارتمان انجام شود. تفکیک در این مواقع توسط کارشناس نظام مهندسی انجام می شود.

تفکیک پس از ساخت آپارتمان انجام می شود و سپس موجب مشخص شدن مساحت دقیق هر واحد برای اخذ سند تک برگ خواهد شد. اما پیش تفکیک قبل از پایان ساخت و ساز و در حین ساخت انجام می شود و با مشخص شدن واحد های آپارتمان میتوان معامله ای مطمئن را به انجام رساند.

در صورتی که افراد بخواهند وارد معامله پیش فروش شوند و یک واحد را قبل از پایان ساخت و ساز آپارتمان معامله کنند. از آنجایی که هنوز ساخت و ساز آپارتمان به پایان نرسید است بنابراین متراژ و مساحت واقعی واحد مشخص نمی باشد. و در صورتی که معامله انجام شود یکی از طرفین معامله ضرر خواهند کرد.

پس برای اینکه بتوان نقشه پیش تفکیک آپارتمان را تهیه نمود لازم است به فردی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. نقشه تفکیکی آپارتمان به این صورت تهیه می شود که کارشناس نیز برای پیش تفکیک از تجهیزات دقیق استفاده می کند. و تمام قسمت ها را برداشت می کند و سپس مساحت واحد ها را نیز محاسبه خواهد کرد. در آخر نقشه پیش تفکیک ترسیم می گردد و آماده می شود تا با استفاده از آن معامله به صورت اصولی انجام شود.

تفکیک آپارتمان کارشناس رسمی دادگستری

تفکیک آپارتمان کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما