نمونه درخواست تامین دلیل وضعیت ملک

نمونه رخواست تامین دلیل وضعیت ملک

اگر بخواهیم به موضوع تامین دلبیل نگاهی عمیق داشته باشیم و به صورت عمیق برسی کنیم، اصطلاح “تامین” به عمل حفاظت اشاره دارد، در حالی که “دلایل” مربوط به اطلاعاتی است که توسط افردای که در دعوا و یا مشکلی قرار گرفته اند، برای دفاع از خود در دادگاه ارائه می شود. تامین دلیل (ارائه شواهد) مستلزم حفظ و نگهداری اسناد مربوطه است که می تواند بعداً در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد. ذکر این نکته ضروری است که این درخواست می تواند قبل از طرح دعوی یا در حین رسیدگی به درخواست خواهان مطرح شود.

مراجع قضایی ذیصلاح نسبت به تکمیل مقدمات دعوی از قبیل تهیه گزارش و مستندسازی کتبی هرگونه استدلالی که شاکی مطرح می کند اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا شواهد و مدارک کافی در این میان برای دفاع از خود و روشن شدن قضیه وجود داشته باشد. در ادامه می توانید نمونه ای از درخواست تامین دلیل در خصوص وضعیت ملک را ببینید با راین مپ همراه باشید.

درخواست تامین دلیل وضعیت ملک، به عنوان یک اسناد حقوقی، به دلایلی مانند تأیید مالکیت، بررسی موارد حقوقی یا فنی و تایید وضعیت سند ملکی، از مراجع مربوطه می‌خواهد تا اطلاعات لازم برای اثبات وضعیت ملک ارائه شود. این درخواست به منظور تأیید وضعیت ملکی است و در فرآیندهای مختلف املاک مانند خرید، فروش، اجاره و یا اخذ وام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه درخواست تامین دلیل وضعیت ملک:

نمونه ای از درخواست شواهد برای برآورد خسارات ناشی از فعالیت های ساخت و ساز در یک ملک در اینجا ارائه شده است. در حالی که دلیل اقامه دعوی مشخص نشده است، این اقدام حقوقی نوعاً به صورت دادخواست درخواست دلیل دعوی می باشد.

متن زیر قالب پیشنهادی برای دادخواست است:

خواهان: الف

گیرنده: ب

اقدام درخواستی: ارائه دلیل با تعیین کارشناس دادگستری جهت مستندسازی گود برداری غیرایمن توسط همسایه مجاور و برآورد خسارت.

پیوست ها: تصاویر شناسنامه ملی و سند مالکیت درخواست کننده، گزارش بازرسی محل، یافته های تحقیقات محلی و عکس های سایت.

شرح دادخواست:

به ریاست محترم شورای حل اختلاف

اینجانب خواهان مالک قانونی ملک مسکونی واقع در نشانی مشخص در تهران به تایید سند مالکیت پیوست می باشم.

اموال متهم واقع در شرق ملک من در حال حاضر در حال تخریب و بازسازی است. اما به دلیل اقدامات غیراخلاقی گود برداری و عمیلات عمرانی، همانطور که عکس های پیوست نشان می دهد، دیوارهای ملک من آسیب دید و ساختمان من آسیب قابل توجهی دید.

علاوه بر این، علیرغم هشدارهای من و دیگران، فعالیت های ساختمانی متهم غیر استاندارد و بالقوه خطرناک است.

لذا با استناد به ماده 149 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب جهت ارزیابی خسارات وارده به اموال خود و مستندسازی فنی و ساختمانی، تقاضای تعیین کارشناس صالح قضایی در زمینه راه و ساختمان دارم. جزئیات فعالیت های حفاری و ساخت و ساز. گزارش کارشناس همچنین باید هرگونه خطر احتمالی مرتبط با عملیات ساخت و ساز فعلی را شناسایی کند.

مراحل صدور تامین دلیل:

فرآیند صدور تامین دلیل در امور حقوقی، ملکی و… شامل چندین مرحله است. در مرحله اول باید مشخص شود که کدام موضوع در صلاحیت شوراهای حل اختلاف است. در مرحله بعد باید برگه دادخواست با استفاده از اوراق رسمی شورای مربوطه تهیه و در فرم مشخص تکمیل شود. تعداد خوانندگان نیز باید به همراه یک نسخه اضافی مشخص شود. علاوه بر این، فتوکپی از تمام اسناد ذکر شده باید با تعداد کپی به تعداد خواننده و یک نسخه اضافی تهیه شود. این فتوکپی ها باید به عنوان یکسان با اسناد اصلی در بخش تطبیق اسناد شورای حل اختلاف تأیید شود.

در بسیاری از موارد فوری نیز،  دادگاه می تواند بدون احضار طرف دعوی که در ماده 152 قانون آیین دادرسی مدنی آمده است دستورتامین دلیل را صادر نماید. به این ترتیب، پس از صدور تامین دلیل تمام موارد مرتبط سریع روند طی مراحل رسیدگی را طی کرده تا موارد و اظهارات تاین شوند.

آیا می توان به دستور تامین دلیل صادر شده اعتراض کرد؟

اعتراض به تامین دلیل بر اساس شرایط خاصی است و مستلزم این است که مدارک و اسناد محکم و قابل قبولی را ارائه دهیم  که بر اساس آن اجرائیه صادر شود. این مدارک و اسنادی که مد نظر ما است عبارتند از:

1- سند رسمی یا عادی (مانند چک و سفته) که برای صدور اجرائیه بدون نیاز به حکم دادگاه قابل استناد باشد.

2- سندی که نشان دهد از مال منقول یا غیرمنقول برای انجام ضمان استفاده شده است (مانند رد مال).

3- سندی که نشان دهنده تعهد بدهکار (مانند تحویل کالا یا پرداخت مبلغی) برای کار معین باشد.

4- زمانی که شخصی در مزایده اموال توقیف شده برنده شود و سندی به عنوان ضمانت انتقال سند رسمی به او تعلق گیرد.

در صورتی که این موارد را شامل نمیشوید می توانید با مراجع ذیصلاح مشورت کرده و مدارک یا اسنادی را ارائه دهید که نظر دادگاه را جلب نماید.

هزینه تامین دلیل:

برا ساس دعاوی صورت گرفته مبلغ تاین دلیل می تواند متفاوت باشد. شما برای اینک بتوانید تعرفه تامین دلیل را محاسبه کنید باید با کارشناس رسمی دادگستری یا یک وکیلیدر ابتدا صحبت کنید تا محدوده و پیچیدگی پرونده شما را سنیجده و بر اساس آن بتواند هزینه تامین دلیل شمارا برآورده کند. اما در این میا میتوان یک مبلغ کلی و ساده ای را برایتان تهیه کرد تا حداقل میزان تعرفه تامین دلیل را در ذهن خود داشته باشید. معمولا هزینه درخواست تامین دلیل چیزی بین 400000 ریال تا 1800000 ریال می باشد.

سخن آخر:

شرکت فنی مهندسی رادین مپ، متشکل از گروه کارشناسان رسمی دادگستری، نقشه برداری و امور ثبتی فعال در تمام زمینه های امور ثبتی اعم از تهیه نقشه های (UTM) یو تی ام ادارات ثبت و شهرداریها و جانمایی پلاک های ثبتی سند های قدیمی دفترچهای و شاهنشاهی و تعیین موقعیت دقیق املاک و همچنین تفسیر عکس های هوایی برای سازمان های دولتی و قضایی و انجام کلیه استعلامات ملکی و امور فنی ملک با استفاده از بروزترین تجهیزات و مجرب ترین کارشناسان آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

در صورتی که میخواهید برای تامین دلیل اقدام کنید ما در کنار شما هستیم تا درخواست و ارائه مدارک و مستندات خود را به صورت کامل و بدون نقص انجام دهید. مشاوران و کارشناسان رسمی داگستری رادین مپ با دانش تخصصی و چندین دهه تجربه اماده پاسخگویی به مشکلات و دعاوی شما عزیزان هستند . برای ارتباط با ما می توانید با شماره تلفن های ما تماس حاصل نمایید.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 4 / 5. تعداد رأی: 10

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما