کارشناس جانمایی پلاک ثبتی

کارشناس جانمایی پلاک ثبتی

افراد با رها کردن ملک خود از گذشه تا به حال ممکن است نتوانند آدرس ملک خود را معلوم نمایند. در این صورت برای یافتن ملک گمشده بایستی با مراجعه به یک کارشناس جانمایی پلاک ثبتی  آدرس ملک را معلوم نمود. در واقع اسناد قدیمی حاوی اطلاعات مکانی نمی باشد. تا در نتیجه یافتن آدرس ملک با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی ملک ممکن می باشد.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی همان متخصصی است که می تواند این عملیات را انجام دهد.

این متخصص برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ابتدا می بایست اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی را جمع آوری خواهد کرد. و سپس تمامی آن ها را بررسی خواهد نمود. این متخصص با جمع آوری اسناد قدیمی همانند سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه و.. سپس با توجه به شماره پلاک ثبتی ملک اسناد و مدارک ثبتی از بانک اطلاعات ثبتی استخراج خواهد کرد.

بنابراین با معلوم شدن حدود و آدرس دقیق ثبتی ملک تهیه نقشه یو تی ام ممکن خواهد بود. این متخصص برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه بهره خواهد گرفت و با دقت بالا برداشت خود را از کنج ها و شکستگی های ملک انجام خواهد داد. سپس ترسیم نقشه یو تی ام را طبق اطلاعات برداشتی انجام خواهد داد. همچنین این نقشه یکی از مدارک لازم برای اخذ سند تک برگ می شود. و با ارائه این نقشه و مدارک حقوقی می توان سند تک برگ از اداره ثبت اسناد اخذ نمود.

پلاک ثبتی چیست؟

تقسیم بندی املاک از استان شروع می شود و به بخش بندی می رسد. در ادامه هر بخش به قطعاتی تقسیم می شود و قطعات اصلی یک شماره شناسایی خواهد داشت در واقع شماره پلاک اصلی خواهد داشت. همچنین هر یک از قطعات اصلی به چند قطعه فرعی تقسیم می شود و هر یک پلاک فرعی خواهد داشت.

جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی به معنی معلوم نمودن موقعیت یک نقشه در مکان واقعی خود می باشد. در واقع به جهت معلوم نمودن آدرس ملک گمشده و معلوم نمودن حدود اربعه ملکی که دیوار کشی نا مشخصی دارد لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. انجام این عملیات با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی ملک انجام می شود.

هزینه جانمایی پلاک ثبتی

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی مراجعه به فردی متخصص ضروری است در نتیجه با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی وی این عملیات را با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی و قدیمی ملک انجام خواهد داد. هزینه انجام این عملیات بر طبق تعرفه تعیین می شود و با توجه به عواملی تاثیر گذار است. هزینه جانمایی پلاک ثبتی با توجه به موقعیت ملک مساحت ملک متغیر می باشد. همچنین با توجه به مدارک ثبتی که از ملک موجود می باشد هزینه جانمایی پلاک ثبتی تغییر می کند.

از عوامل موثر بر هزینه جانمایی پلاک ثبتی می توان به مواردی همچون مساحت، تکمیل بودن اطلاعات سندی ملک، تعداد اسناد موجود، محل قرار گیری ملک در دشت یا تپه و یا کوهستان، میزان دقت دستگاه ها جانمایی پلاک ثبتی، مکز ارائه دهنده خدمات جانمایی پلاک ثبتی ملک می باشد.

مراحل جانمایی پلاک ثبتی ملک

  • مطالعه اسناد و مدارک ملک: در این مرحله اسناد و مدارک قدیمی ملک گرد آوری و بررسی می شود.
  • تهیه نقشه ثبتی ملک: در این مرحله نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می شود.
  • جانمایی ملک بر روی نقشه و تعیین موقعیت ملک: در این مرحله جانمایی ملک بر روی نقشه هوایی انجام می شود.
  • پیاده سازی و میخ کوبی حدود اربعه ملک: سپس با به دست آمدن مختصات کنج ها و شکستگی ها جانمایی و میخ کوبی آن بر روی زمین انجام می شود.

کارشناس جانمایی پلاک ثبتی

اهمیت و کاربرد جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی ملک با استفاده از اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک انجام می شود. انجام آن از عهده فردی متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید. انجام این عملیات کاربرد هایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • معلوم نمودن موقعیت دقیق ملک بر روی زمین
  • یافتن آدرس املاکی که گمشده هستند
  • استعلام وضعیت زمین هنگام خرید اراضی
  • جانمایی املاکی که حدود و مرز هایشان با گذشت زمان و یا به علت دیگری همچون زلزله از بین رفته است.
  • حل اختلافات ملک که بر سر حدود و مرز ها به وجود می آید.
  • اخذ سند تک برگ برای املاک فاقد دیوارکشی

جانمایی پلاک ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

به طور کلی ممکن است فردی در سالیان گذشته ملکی را به ارث برده باشد. و از این ملک تنها یک سند قدیمی در دست داشته باشد. و اطلاع دقیق از آدرس ملک نداشته باشد ملک گمشده به شمار می رود. در نتیجه به جهت معلوم نمودن آدرس ملک نمی توان از سند ملک استفاده کرد. اسناد قدیمی معایبی دارند و یکی از معایب این اسناد معلوم نبودن آدرس و حدود اربعه ملک در آن است. اما اسناد تک برگ جدید حاوی اطلاعات دقیق مکانی ملک می باشند.

تنها راه برای یافتن آدرس ملک جانمایی پلاک ثبتی می باشد. کارشناس جانمایی پلاک ثبتی  و یا همان کارشناس رسمی دادگستری می تواند آدرس ملک را با دقت بالا معلوم نماید.

کارشناس اسناد قدیمی موجود و اسناد ثبتی را جمع آوری خواهد کرد. سپس بررسی خود را بر روی اسناد جمع آوری شده انجام می دهد تا بتواند حدود و آدرس ثبتی ملک را معلوم نماید. این متخصص بعد از اینکه نقشه ثبتی ملک استخراج کرد. سپس آن را بر روی زمین جانمایی خواهد کرد. و در نتیجه با تعیین حدود اربعه ملک در صورتی که ملک توسط فرد دیگری تصاحب شده باشد. فرد می تواند با مدارکی که کارشناس تهیه خواهد کرد به مراجع قضایی مراجعه کرده و ملک خود را تصاحب کند. در صورتی که به ملک تعارض نشده باشد کارشناس نقشه یو تی ام را از ملک تهیه خواهد کرد. سپس دیوارکشی ملک انجام می شود همچنین مالک می تواند به اداره ثبت اسناد مراجعه نماید. و با استفاده از این مدرک سند تک برگ برای ملک خود اخذ نماید.

جانمایی پلاک ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

جانمایی پلاک ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما