نمونه نقشه یو تی ام

نمونه نقشه یو تی ام

نمونه نقشه یو تی ام به این صورت می باشد. که کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی با بررسی مدارک مالکیت ملک موقعیت ملک را مشخص می کند. و با استفاده از تجهیزات لازم نقشه یو تی ام ملک را تهیه می کند. کارشناس با استفاده از جی پی اس دو فرکانسه مختصات گوشه های ملک را برداشت می کند. و مختصات ملک را به صورت سیستم مختصات یو تی ام بدست می آورد. سپس نقشه یو تی ام ملک را ترسیم می کند. و سپس آن را مهر و امضا می کند.

نقشه یو تی ام از جانب ادارات مختلف در خواست می شود. در نتیجه تهیه این نقشه با دقت بالا ضروری است. برخی از افراد گمان می کنند با استفاده از اپلیکیشن های موبایل می توان این نقشه را با دقت بالایی تهیه نمود. اما این نقشه تنها توسط یک متخصص قابل تهیه می باشد. نقشه یو تی ام از جانب ادارات و سازمان هایی همچون اداره ثبت اسناد در خواست می شود. این اداره به جهت صدور سند تک برگی ، تصحیح سند ملک و … نمونه نقشه یو تی ام را در خواست می کند.

از آنجایی که دقت بالای این نقشه مدنظر می باشد در نتیجه حتما باید به یک متخصص برای تهیه این نقشه مراجعه کرد. تا این نقشه با دقت بالا تهیه گردد و ملک در جای دقیق خود تثبیت گردد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی یکی از افراد با صلاحیتی است که با بهره گیری از تجهیزات و روش های دقیق می تواند این نقشه را با دقت بالا و در کمترین زمان تهیه نماید. برای تهیه این نقشه کارشناس بعد از برداشت زمینی با جی پی اس در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام را انجام خواهد داد. این نقشه مهر و امضا شده معتبر می شود.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام که غالبا در حوزه املاک کاربرد دارد، حاوی مختصاتی است که موقعیت دقیق جغرافیایی نقاط مختلف ملک را مشخص می کند. این مختصات در قالب عملیات نقشه برداری بصورت برداشت نقاط توسط مهندس نقشه بردار به کمک ابزارهایی مانند دوربین نقشه برداری یا دستگاه جی پی اس با دقت بسیار بالا، تهیه می گردد. این مختصات به منظور امور مختلفی نظیر تهیه سند رسمی ملک، تصحیح مغایرت سند، بررسی موقعیت ملک در طرح های توسعه شهری و موارد دیگر استفاده می شود .

یکی از موارد و موضوعاتی که این روز ها در ارتباط با مساله املاک. در هر اداره و ارگان مرتبط با آن مانند شهرداری یا اداره ثبت و … به چشم می خورد. اصطلاحی به نام نقشه UTM می باشد. . نقشه UTM نقشه ای است که به جهت مشخص گردیدن. دقیق موقعیت مکانی ملک و متراژ آن به دلیل انجام کارهای ثبتی من جمله متراژ مشخص،موقعیت مکانی ملک، ابعاد آن و … تهیه می گردد. نکته مهم این است که تهیه این نقشه، بر اساس مختصات جهانی صورت می گیرد. و موقعیت مکانی ملک نیز بر طبق مکان یابی gps مشخص می گردد. هم چنین مطابق با مکان یابی gps مسائل دیگری از جمله، نقاط قرارگیری درخت ها، محدوده اعیانی ملک، مرز ملک و همسایگی آن با املاک مجاور نیز مشخص می گردد.

نقشه یو تی ام نقشه ای با مختصات جهانی و منحصر به فرد است که دقت بالای آن مد نظر می باشد. این نقشه تهیه می شود و موقعیت دقیق هر نقطه با دقت بالا معلوم می شود. با تهیه این نقشه هر نقطه موقعیت منحصر به فرد خواهد داشت.

این نقشه از جانب ادارات و ارگان های مختلف به عنوان یک مدرک ضروری در خواست می گردد. از جمله این ارگان ها  اداره ثبت اسناد، اداره منابع طبیعی، جهاد کشاورزی،شهرداری و .. می باشد. نمونه نقشه یو تی ام را لازم است فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نقشه را تهیه نماید.

هدف از تهیه نقشه یو تی ام و کاربرد آن

در ابتدا باید این موضوع مشخص شود. که نقشه UTM به چه هدفی و توسط کدام سازمان یا اداره ، خواسته شده است که معمولا به شکل زیر است.:

درخواست تهیه نقشه یو تی ام توسط اداره ثبت اسناد و املاک

معمولا برای موارد زیر:

  • صدور سند رسمی ملک طبق ماده 147 برای املاک فاقد سند.
  • رفع مغایرت سند
  • تفکیک یا ادغام اسناد
  • درخواست تهیه نقشه یو تی ام توسط شهرداری

معمولا برای موارد زیر:

  • صدور مجوز ساخت برای برخی از ملک ها
  • تعیین میزان دقیق عقب روی
  • بررسی دقیق ملک نسبت به طرح های توسعه شهرداری مانند معابر، پل و …
  • درخواست ارگان های دیگر در موارد خاص

در برخی موارد نیز ممکن است این درخواست توسط ارگان های دیگر داده شود. برای مثال اگر بر سر حد و حدود ملکی، اختلاف وجود داشته باشد. و این موضوع در اداره ثبت اسناد و املاک ، شهرداری یا ارگان های زیربط رفع نگردیده است. و موضوع به دیوان عدالت اداری کشیده شود .

نمونه نقشه یو تی ام

تهیه نقشه یو تی ام حل اختلافات ملکی

نقشه یو تی ام امروزه برای حل اختلافات ملکی نیز کاربرد دارد. و در نتیجه به عنوان تامین دلیل مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است فردی متوجه گردد از جانب املاک مجاور به حدود ملکش تجاوز رخ داده است. در نتیجه همین امر باعث می شود اختلافاتی به وجود آید. به جهت حل این اختلافات و اثبات تعارض به حدود ملک لازم است تامین دلیلی تهیه شود. در واقع لازم است نقشه یو تی ام ملک ارائه شود.

برای تهیه نقشه یو تی ام جهت ارائه به مراجع قضایی در ابتدا لازم است حدود اراضی معلوم شود. در نتیجه تفسیر عکس هوایی انجام می شود. با انجام تفسیر عکس هوایی در نتیجه جانمایی ملک انجام می شود. در ادامه نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. در نتیجه بعد از برداشت ترسیم نقشه یو تی ام با کیفیت بالا انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به مراجع قضاییست.

مزیت تهیه نقشه یو تی ام برای مالک

در حقیقت تهیه نقشه یو تی ام بیشتر از هر کسی برای مالک مزیت دارد. و کاربرد های زیادی برای او دارد. از نگاه کلی می‌توان گفت که مالک با تهیه این نقشه هویت مشخصی برای ملک خود ایجاد می‌کند. و امکان سوء استفاده اشخاص دیگر را نیز به‌ اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد. بطور مشخص می‌توان گفت مالک با تهیه نقشه یو تی ام مزایای زیر را به دست می‌آورد.:

  • استقرار ملک و تعیین موقعیت دقیق آن
  • مشخص شدن مساحت دقیق ملک جهت استفاده در قراردادهای مرتبط با ملک، اعم از اجاره و خرید و فروش آن.
  • جلوگیری از بروز تعارض ملک و جابجایی مختصات آن و به حداقل رسیدن اختلافات ملک

مدت زمان تهیه نقشه  یو تی ام و هزینه انجام آن

بطور کلی زمان دقیق و مشخصی را نمی توان جهت تهیه نقشه UTM مشخص نمود. چرا که تهیه این نقشه به عوامل مختلفی من جمله مساحت ملک، مرزهای نا منظم و… بستگی دارد . چرا که هر چقدر متراژ ملک بیشتر باشد، قطعا زمان تهیه نقشه نیز بیشتر خواهد بود. مساله دیگری که قابل توجه است. در مورد تجهیزات نقشه برداری و میزان تجربه مهندس نقشه بردار است. که در تعیین مدت زمان نقشه UTM تاثیر گذار می باشد. بطور مثال اگر تهیه نقشه یو تی ام در مورد ملکی فقط نیاز به تایید نقشه بردار نظام کاردانی یا مهندسی در مورد املاک قولنامه ای باشد. این مدت خیلی کوتاه خواهد بود. اما اگر تهیه نقشه به منظور تبدیل سند ۶ دانگ دفترچه ای ملک به سند تک برگ باشد. باید مورد تایید کارشناس رسمی دادگستری قرار بگیرد . که ظرف ۲ روز انجام می گیرد. هزینه تهیه نقشه UTM نیز بستگی به عوامل فوق الذکر دارد.

تهیه نقشه یو تی ام برای اداره ثبت

یکی از مدارک مهمی که این روزها جهت شناسایی موقعیت املاک در ادارات ثبت لازم و ضروری است. نقشه UTM می باشد. ناگفته نماند که سند تک برگ هایی نیز که توسط اداره ثبت صادر می شوند، نیز دارای این نقشه می باشند. بنابراین جهت دریافت سند، می بایست نقشه UTM تهیه شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که ملاک اصلی تعیین مساحت ملک در نقشه  UTM، وضع موجود ملک می باشد. نقشه یو تی ام با داشتن مزایای فوق الذکر، یک نقشه کامل در جهت تعیین مشخصات و مختصات ملک می باشد. نکته مهم این است که افرادی که دارای املاک قولنامه ای یا مشاعی نیز هستند، نیازمند تهیه نقشه یو تی ام جهت انجام مراحل ثبت نام ماده ۱۴۷ قانون تعیین و تکلیف اراضی بدون سند می باشند.

تهیه نقشه یو تی ام شهرداری

از جمله اداراتی که نقشه یو تی ام را در خواست می کند شهرداری می باشد. به جهت صدور جواز ساخت نقشه یو تی ام دو هزارم در خواست می شود.

پیش از آغاز هر ساختی لازم است به شهرداری مراجعه گردد تا در نتیجه بتوان از شهرداری جواز ساخت اخذ نمود. و بدون اخذ این جواز نمی توان ساخت و ساز را به صورت قانونی انجام داد. شهرداری نیز اخیرا برای اینکه بتواند به موقعیت دقیق ملک با مختصات منحصر به فرد پی ببرد نقشه یو تی ام یک دو هزارم را از ملک در خواست میکند. بنابراین در کنار مدارک دیگر لازم است این نقشه نیز تهیه گردد. برای تهیه این نقشه می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. تا این نقشه با دقت بالا تهیه شود.

کارشناس رسمی دادگستری ابتدا برداشت زمینی را از عرصه ملک آغاز خواهد کرد برداشت زمینی با استفاده از دوربین توتال استیشن و یا متر لیزری انجام میگ یرد. در ادامه بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با استفاده از اتوکد انجام می گیرد. با جانمایی این نقشه بر روی نقشه یک دو هزارم این نقشه تهیه می شود. و موقعیت ملک به همراه اطلاعات فنی دیگر معلوم می شود. و قابل ارائه به شهرداری می باشد.

نمونه نقشه یو تی ام

مراحل درخواست صدور سند رسمی ملک

معمولا روند کار بصورت زیر است:

  • مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک شهر واقع شده ملک
  • تشکیل پرونده، ارائه مدارک هویتی و ارائه مستندات اثبات مالکیت ملک ( مبایعه نامه، وکالت، گواهی انحصار وراثت و …)
  • تهیه نقشه یو تی ام توسط نقشه بردار مورد تایید اداره ثبت
  • ارائه نقشه به اداره ثبت و پیگیری روند اداری صدور سند

تهیه نقشه یو تی ام کارشناس رسمی دادگستری

یو تی ام یک مختصات جهانی که معنای آن موقعیت دقیق بر روی زمین با مختصات منحصر به فرد است. اداره ثبت اسناد، شهرداری، اداره منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، اداره گاز و برق و .. این نقشه را با دقت بالا در خواست می کنند.

از جمله این اداراتی که امروزه برای تمامی امور ثبتی نقشه یو تی ام را در خواست می کند اداره ثبت اسناد است. این اداره به جهت صدور سند تک برگی نقشه یو تی ام را در خواست می کند. در واقع طبق طرح جامع کاداستری کشور برای صدور سند تک برگ به موقعیت مکانی ملک با مختصات یو تی ام و همچنین ابعاد و مساحت دقیق ملک احتیاج دارد.

بنابراین در صورتی که قصد تعویض سند قدیمی را دارید تا بتوانید سند تک برگ اخذ نمایید می بایست نقشه یو تی ام از عرصه تهیه گردد. از آنجایی که خطا و اشتباه در تهیه نقشه یو تی ام خطا در سند تک برگی می باشد پس تهیه این نقشه با کیفیت بالا و استاندارد ضروری است.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند نمونه نقشه یو تی ام را با دقت بالا تهیه نماید.

برای تهیه نقشه یو تی ام کارشناس در دو مرحله عملیات برداشت زمینی و عملیات کارتوگرافی در دفتر انجام می دهد. وی برای برداشت از تجهیزات دقیق نقشه برداری همانند جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می کند. تا پس از برداشت زمینی ترسیم نقشه طبق استاندارد های اداره ثبت و کارتوگرافی و چاپ آن انجام شود. در نتیجه این نقشه قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود و مورد قبول قرار می گیرد.

تهیه نقشه یو تی ام کارشناس رسمی دادگستری

تهیه نقشه یو تی ام کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما